הגנה בתביעות ספאם

לייעוץ מקצועי השאירו פרטים

הלקוחות מספרים

חדש באתר

 

הגנה בתביעות ספאם לפי חוק התקשורת

החוק העוסק בהסדרת דיוור כמותי, ובלשון העם ספאם, הוא סעיף 30א להוראות התקשורת (בזק ושידורים) התשמ"ב – 1982.

לחוק זה הוגדר בשנת 2008 תיקון שנחקק בגין תופעת ההפצה לציבור הרחב של הודעות פרסומות בלתי רצויות באמצעות רשתות תקשורת כגון הודעות SMS פקס,דוא"ל מה שנקרא בשפה המוכרת לכולנו "ספאם".

 

התיקון הגדיר הגדרה רחבה לפיה כל מסר שמעודד הוצאת כספים אפילו בעקיפין נחשב פרסומת.

 

התיקון קבע שכל מסר המהווה פרסומת שנשלח במייל צריך לכלול בכותרת את המילה פרסומת.

 

התיקון קבע פיצוי גבוה של עד 1000 ₪ לכל הודעה שנשלחה בניגוד לחוק או לאחר בקשת הסרה של הנמען.

 

היות שהמסרים הללו מופצים באופן מסחרי בכמויות גדולות, חברות פרטיות רבות ראו עצמן מאוימות על ידי תביעות אישיות בעניין הספאם.

חברות ציבוריות וחברות פרטיות רבות מחפשות להן הגנה בתביעות ספאם, כך שיוכלו למנוע הפסד כספי ניכר.

 

מהי ההגנה בתביעת ספאם לפי חוק התקשורת?

נתבעתם בגין שליחת דיוור כמותי שנחשב ספאם ? במקרים רבים יש מה לעשות!.

 

מומלץ לפנות לעו"ד המתמחה בתחום כי לפעמים טעויות של התובע בהכנת התביעה או חוסר תום הלב בהגשת תביעות סדרתיות מעין אלה, יכול בהחלט להוות עבורך הגנה בתביעות ספאם.

 

סעיף 30א(ב) החוק קובע כי ניתן  לשלוח הודעות לאדם שאשר בכתב או בהקלטה כי ישלחו אליו הודעות.

סעיף 30א(ג) לפי החוק קובע, כי מפרסם רשאי לשלוח הודעות גם אם לא התקבלה בצורה מתועדת הסכמת הנמען מראש במידה והתקיימו 3 תנאים מצטברים:

 

  • הנמען מסר את פרטיו למפרסם כאשר התעניין ברכישה של מוצר או שירות או רכש מוצר או שירות.
  • המפרסם הודיע ללקוח כי פרטיו ישמשו למשלוח פרסומות.
  • הפרסום מתייחס למוצר או שירות מהסוג שהלקוח רכש או התעניין ברכישתו, כאשר הוא מסר את פרטיו למפרסם.

 

בהתאם לחוק ניתן לטעון ולהוכיח כי השליחה של ההודעות חוקית ואין בסיס לתביעה.

 

הוכחה שליחת ספאם לבית המשפט

ניתן להגיש תביעה בגין שליחת ספאם גם במסגרת תביעות קטנות.

על התובע/ת להוכיח כי לא נרשם לקבלת הודעות או לחלופין למרות שביקש להפסיק ולשלוח את הודעות הספאם, אותו גוף שמפרסם, המשיך לשלוח הודעות.

 

מומלץ לצלם את ההודעות שנשלחו לנמען וכן את בקשת ההסרה שהנמען שלח למפרסם במייל או באמצעות מסרון בסגנון "הסר".

 

מהו חוסר תום לב בתביעת ספאם וכיצד הוא מסייע להגנה על המפרסם בביהמ"ש?

רבים מאזרחי ישראל, מצאו שיטה קלה לעשיית רווח על ידי הגשת תביעות על שליחת ספאם,

תובעים מסוימים ממש ראו בתביעות אלה מקור פרנסה והם מוגדרים תובעים סדרתיים.

 

תביעות רבות כאלה, מוגשות על ידי תובעים סדרתיים אינן הוגנות היות והתובע נרשם לקבלת דיוור ולאחר מכן מכחיש זאת.

 

מדובר על חוסר תום לב, כאשר אותם תובעים, פשוט אוספים זמן רב דוא"ל, או מסרונים שנשלחים במקום לבקש את הסרתם מרשימת הדיוור, עד אשר הם מגיעים למספר גדול, ורק אז הם מגישים תביעה של עשרות אלפי שקלים נגד המפרסם.

 

במקרה מסוג זה למעשה אותו מפרסם או חברה, לא היו כלל מודעים כי הפרסום הפריע לתובע/ת אך הם נתבעים לפצות בסכום גבוה ללא הצדקה והגינות.

 

עורכי דין הבקיאים בתביעות אלה, מוצאים דרך הגנה בתביעות ספאם, באמצעות הטענה כי מדובר בחוסר תום הלב של התובע ולכן יש לדחות את תביעתו.

 

בית המשפט העליון קבע כי במקרים חריגים עקב חוסר תום לב וחוסר הגינות מצד תובע ניתן לשלול את הפיצוי ולדחות את תביעתו.

 

מדוע זה קל ונוח לתובעים להגיש תביעות ספאם?

בבית המשפט לתביעות קטנות ניתן לתבוע עד  30,000 ₪ לערך לכל תביעה ומרבית התביעות הן בסכום נמוך יותר.

 

בבית המשפט לתביעות קטנות, לא מוגשים ערעורים בזכות אלא צריך לבקש אישור להגשת ערעור, לכן במרבית המקרים פסקי הדין אינם נבחנים בערכאות גבוהות יותר.

 

קיימת בעיה בניסוח החוק היות ומחד גיסא החוק קובע איסור על שליחת פרסומות, אך מאידך גיסא, החוק לא מגדיר באופן ברור מהו סוג המידע שמהווה פרסומות שהן אסורות.

 

החוק לא הגדיר מהו סוג המידע שאינו נחשב פרסומות ולכן מותר לשליחה.

 

לכן, כל מסרון או מייל, אשר נשלח מחברה או בית עסק כלשהו, עלול מאוד להיחשב לפרסום מבלי שהעסק אף התכוון לכך.

 

גישה זו מגבילה את חופש הביטוי ושוללת מאזרחים רבים בישראל, לקבל מידע אינפורמטיבי או מקצועי שיכול לסייע להם מעסקים בלא שהוא יוגדר כפרסום, הדורש קבלת הסכמה מראש ובכתב.

 

לסיכום – נתבעתם מלקוחות שטענו כי נשלחו להם פרסומות שונות? אין זה סוף פסוק, פנו אל עו"ד המתמחה בתביעות ספאם, כך שהוא יקרא את כתב התביעה ויוכל להכין הגנה בתביעות ספאם שהוגשו נגדכם.

 

 

Rate this post